Bent u 70 jaar? Dan kan u bij ons uw verzekering afsluiten!

11-10-2018

Alduva - Bank - Verzekeringen - Koolskamp - autolening - verzekering auto - Optimco - Allianz - Baloise - ouderen

Oudere bestuurders die een autoverzekering willen afsluiten, krijgen door hun leeftijd vaak het deksel op de neus. Aan die leeftijdsdiscriminatie wil Unia een einde maken. “Iemands ­leeftijd is geen bepalende factor voor zijn rijvaardigheid”, zegt het gelijkekansencentrum. Experts geven Unia gelijk. Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters bekijkt wat hij kan doen.

Onze wegen kleuren grijzer: één op de acht bestuurders is 71 jaar of ouder. Maar het blijkt erg moeilijk om als ­oudere bestuurder een auto­verzekering af te sluiten. Het gelijkekansencentrum Unia kreeg de laatste jaren verschillende signalen en klachten van 70-plussers die alléén wegens hun leeftijd op een njet botsten bij verzekeraars.

“Maar ook oudere mensen hebben recht op een auto­verzekering”, zegt Els Keytsman, directeur van Unia. “Als zij geweigerd worden op ­basis van hun leeftijd, nog voor de maatschappij een individueel onderzoek deed, dan is dat discriminatie.” Daar wil Unia een einde aan maken. Het geeft vandaag een advies aan bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) en die belooft alvast overleg.

Unia is duidelijk: in geen ­enkel onderzoek dat het bestudeerde, stond dat iemands leeftijd bepalend is voor de rijvaardigheid. “Verzekeraars moeten uiteraard voorzichtig zijn”, aldus Keytsman. “Net daarom is dat individuele onderzoek zo belangrijk. Als ­iemand – ongeacht zijn leeftijd – een verhoogd risico vertoont, kunnen verzekeraars extra maatregelen opleggen. Ze kunnen vragen om een opleiding verkeersveiligheid te volgen of een rijgeschiktheidsattest voor te leggen.”

Tand des tijds

Verkeersdeskundige Tom Brijs (UHasselt) treedt Keytsman daarin bij. Hij is een van de experten die in het Virga Jesseziekenhuis in Hasselt het centrum Samen Veilig Mobiel opstartte. Daar kunnen ouderen hun rijvaardigheid testen. Als hij één ding heeft geleerd, is het dit: de ene senior is de andere niet. “Ik zie tachtigers die nog perfect kunnen rijden en zestigers die als bestuurder de tand des tijds minder goed hebben doorstaan. Er zijn te veel verschillen tussen ouderen. Het zou onrechtvaardig zijn om te zeggen dat alle ­­70- of 75-jarigen ongeschikt zijn om met de wagen te rijden.”

En ja, oudere bestuurders krijgen een tragere reactiesnelheid of slechtere motoriek. Belangrijk detail daarbij: de meesten doen wel aan zelfcorrectie. Volgens Brijs gaat het daardoor soms wat trager, maar creëert dat net een gevoel van veiligheid. “Ze zullen snelwegen vermijden of niet in het donker rijden.”

Verzekeringskoepel Assuralia zegt dat het geen courante praktijk is om oudere bestuurders te weigeren, maar kan ook niet garanderen dat het nooit gebeurt. “Wel kunnen verzekeraars vragen naar een geschiktheidsattest of rijvaardigheidstest”, zegt woordvoerder Wauthier Robyns. “Zelfs toen de hele autoverzekeringswereld moest saneren, kwamen we tot een overeenkomst om contracten niet te annuleren op basis van ­iemands leeftijd.”

Zelfs niet naar rijgeschiedenis gevraagd

“Sorry, maar wij geven geen autoverzekering aan personen boven de 70 jaar.” Paul van Bergen (71) wist niet wat hij hoorde toen hij een nieuwe autoverzekering wilde afsluiten. De verzekeraar in kwestie had op dat moment zelfs nog niet gevraagd naar zijn rijgeschiedenis.

“Ik was er vroeger al klant, maar heb ook een aantal jaren in Spanje gewoond”, zegt Paul van Bergen. “Mijn bonus malus daar was min twee. Vijftien jaar reed ik al ongevallenvrij rond. Het deed er allemaal niet toe. Ze vroegen zelfs geen papieren om dat te contro­leren. Mochten ze toch nog iets kunnen doen voor mij, dan zouden ze een seintje geven.”

Diezelfde avond kreeg hij al bericht. Als hij bij de maatschappij ook nog een brandverzekering én een andere verzekering nam, kon hij een autoverzekering krijgen. “Koppelverkoop”, aldus Paul van Bergen, die niet inging op het voorstel. Hij diende een klacht in bij Unia wegens leeftijdsdiscriminatie. De klacht werd uiteindelijk stopgezet omdat de verzekeraar zijn interne beleid heeft bij­gestuurd.

Minister Peeters reageert

Na overleg met gelijkekansencentrum Unia zal minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) nagaan of er maatregelen nodig zijn om de toegang van ouderen tot autoverzekeringen te verbeteren. Volgens Unia worden oudere bestuurders al te vaak een autoverzekering geweigerd, terwijl er geen verband zou bestaan tussen een hogere leeftijd en een verhoogd risico op schade.

Unia wil een einde maken aan deze leeftijdsdiscriminatie, en heeft minister Peeters daarover een advies bezorgd. “Mijn administratie is momenteel aan het onderzoeken hoe groot het probleem van discriminatie van ouderen op de markt van autoverzekeringen is. Ik zal Unia uitnodigen om zijn aanbevelingen voor te stellen. Op basis hiervan zal ik bekijken of maatregelen nodig zijn”, kondigt Peeters aan.

Hij benadrukt dat een verzekeraar de toekenning van een verzekering niet kan weigeren louter op basis van de leeftijd van de bestuurder. “Ook oudere chauffeurs moeten een autoverzekering kunnen afsluiten. Voor ouderen die minder mobiel zijn, kan een auto juist erg belangrijk zijn voor hun verplaatsingen.”